اهدا جایزه بین المللی به یک پرفسور برجسته‌ی دیابت از دانشگاه اکستر

7 سپتامبر 2016- یک متخصص دیابت که درک ما را از تشخیص و درمان دیابت ارتقاء بخشید، موفق به کسب یک جایزه‌ی بین المللی گردید.

پرفسور Andrew Hattersleyدومین شخصی است که موفق به دریافت جایزه انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) و بنیاد دیابت نوو نوردیسک که به افراد برجسته در این رشته اهداء می‌گردد، شد.

 دکتر Hattersleyاز دانشکده‌ی پزشکی Exeterبرای پژوهش درباره " دیابت تک ژنی" یک فرم ژنتیکی از این بیماری، موفق به دریافت این جایزه شد. او که مشاور دیابت در بنیاد سلطنتی Devonو بنیاد ‌تراست NHSدر دانشگاه اکستر است، می‌گوید: برای من دریافت این جایزه‌ی معتبر افتخار بزرگی است، من بسیار خوش شانس بودم که در 21 سال گذشته با دانشمندان فوق‌العاده ای در دانشگاه  اکستر همکاری کرده ام، این جایزه به تلاشهای همکاران برجسته‌ی من اهداء شده است، این بسیار  هیجان انگیز است که شاهد تأثیر کشف "ژن مستقیم دیابت" بر مراقبت از بیماران باشید.

رئیس انجمن EASD، دکتر Zierathمی گوید: پرفسور Hattersleyیک دانشمند بارز است، او درک ما را از تشخیص و درمان دیابت تک ژنی تغییر داده  و کاملاً برازنده‌ی دریافت این جایزه می باشد.

این جایزه در52مین نشست سالانه‌ی EASDدر مونیخ آلمان در 14 سپتامبر به پرفسور Hattersleyبا سخنرانی او در حضور 20 هزار نفر اهدا خواهد شد.

در سال 1995، هنگامیکه پرفسورHattersleyوارد دانشگاه اکستر شد، هیچ آزمایشگاه ژنتیکی در بیمارستان محل کار او وجود نداشت، او به همراه یک متخصص ژنتیک مولکولی دکتر Sian Ellardاین آزمایشگاه را راه ‌اندازی کردند، این واحد آزمایشگاهی هم اکنون در تحقیق و در تشخیص فعالیت دارد.پرفسور مگی شپرد استاد پرستاری و متخصص دیابت و پرفسور Fraylingبه آنها پیوسته و یک سرویس تشخیص ژنتیک را برای بیماران در انگلستان و 87 کشور دیگر راه اندازی کردند.

دیابت تک ژنی زمانی رخ می‌دهد که یکی از بازهای DNAاز میان 3 میلیارد باز موجود در کدهای ژنتیکی  بیمار تغییر کند. یافتن یک اشتباه املایی در میان یک کتابخانه‌ی پر از کتاب کار بسیار مشکلی بود، که تیم محققان دانشگاه اکستر توانستند این تغییر را برای یک باز در میان 15 نوع ژنتیکی مختلف دیابت کشف کنند.

یافته های آنها منجر به شناسایی زیر گروه‌هایی از بیماری دیابت گردید که هر یک  دارای  ویژگیهای منحصر بفرد بالینی بوده و نیاز به درمانها و مراقبت‌های بالینی منحصر بفرد و ویژه ای دارند.

یکی از مهمترین اکتشافات آنها این بود که اکثر بیماران 6 ماه پس از تشخیص بیماری می توانند قند خون خود را با قرص بهتر از تکیه بر تزریق انسولین که بعنوان راه عادی درمان در نظر گرفته می‌شود، کنترل کنند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/top-diabetes-professor-at-university-of-exeter-wins-international-prize-98707188.html